Kupując nowy samochód kierowcy stają przed niełatwym wyborem skrzyni biegów. Jeśli chcemy wybrać samochód z automatyczną skrzynią biegów warto przyjrzeć się jej nieco bliżej.
Jeszcze do niedawna samochód z automatem kojarzony był z luksusem lub z amerykańskimi filmami. Być może właśnie dlatego nasza wiedza o nich cały czas jest bardzo powierzchowna i przysłonięta mitami.
Na rynku motoryzacyjnym istnieje kilka rodzajów automatycznych skrzyń biegów. Zobaczmy jak działają poszczególne z nich.
W większości samochodów najczęściej występują trzy rodzaje automatycznych skrzyń biegów. Automat klasyczny, automat dwusprzęgłowy oraz bez sprzęgła.
Zacznijmy od klasycznego automatu
Jest zdecydowanie najpopularniejszym spośród wymienianych. Jego głównym atutem z pewnością jest bezawaryjność. Bezproblemowa eksploatacja przekonuje kierowców do zdecydowania się waśnie na zwykłą, klasyczną skrzynię biegów. Musimy mieć jednak na uwadze, że nie jest to całkowicie idealna konstrukcja. Jak wszystko, tak i ta skrzynia biegów ma swoje wady. Twierdzi się, że zwiększa zużycie paliwa oraz zmniejsza dynamikę jazdy.
Warto zapamiętać, że taki automat najlepiej sprawdzi się w samochodach z silnikami o większej pojemności skokowej oraz wysokim momencie obrotowym.
Kolejnym rodzajem automatycznej skrzyni biegów jest dwusprzęgłowy DSG
Dwusprzęgłowy automat DSG jest bardzo charakterystyczny w szczególności dla pojazdów z Grupy Volkswagen. Warto wspomnieć, że od kilku lat to właśnie one są najczęściej wybierane przez kierowców. Charakteryzują się niezłymi osiągami oraz dynamiką jazdy.
Skrzynia DSG to połączenie dwóch skrzyń: automatycznej i mechanicznej. Dodatkowym autem tej skrzyni jest działanie w dwóch trybach. Kierowca ma dowolność – może korzystać z automatu, bądź z manuala. Wystarczy, że zmieni tryb. Musimy pamiętać jednak, że automaty dwusprzęgłowe są zdecydowanie droższe od pozostałych.
Trzeci typ automatu to bezsprzęgłowy CVT
Spotykany najczęściej w samochodach marek: Toyota oraz Lexus. Ten typ automatu jest bezstopniowy co przekłada się na praktycznie nieodczuwalną zmianę biegów, a tym samym wysoki komfort jazdy. Skrzynia CVT ma jednak podstawowa wadę…jest awaryjna, a koszty naprawy są stosunkowo duże.